What Maisie Knew

What Maisie Knew

what maisie knew 02

What Maisie Knew är en film om hur en skilsmässa går ut över ett barn. Med ett sådant tema borde det vara upplagt för tårar, men det blir aldrig så gripande som man kan tänka sig.

Maisie är sex år och hennes föräldrar bråkar. En låssmed byter lås i dörren och på kvällen kan pappa (Steve Coogan, Ruby Sparks) inte komma in i lägenheten. När hennes kompis ska sova över har mamma (Julianne Moore, Game Change) en fest, kompisen blir ledsen och vill åka hem. Maisie får flytta hem till pappa som bor med hennes nanny nu. Mamma gifter sig med en ny man (Alexander Skarsgård, Melancholia) och säger att hon gjort det för Maisies skull.

what maisie knew 04

Som vuxna kan vi läsa in väldigt mycket i de fem meningarna som jag använt för att beskriva handlingen i What Maisie Knew. Men jag har försökt skiva som ett barn skulle ha beskrivit det som Maisie går igenom. Hela filmen skildras ur ett barns perspektiv och detaljerna i bråken och vårdnadstvisten känner inte Maisie till och därför gör inte vi tittare det heller. Tanken är att vi ska känna Maisies obehag och osäkerhet inför det som händer i hennes liv, men jag gör sällan det. Onata Aprile som spelar Maisie har ett ganska uttryckslöst ansikte som gör väldigt lite för att jag ska engagera mig i filmen. Regissörerna David Siegel och Scott McGehee har haft den goda smaken att fånga några stunder där Aprile inte verkar vara regisserad utan bara får vara en glad sexåring. Det ger filmen liv och autenticitet.

what maisie knew 03

Nivån på föräldrarnas ansvarslöshet skruvas upp till 11 och lyckas pricka in så många skilsmässoklichéer att det blir löjligt. De talar illa om varandra och sköter inte hämtningar och lämningar som de ska. Det blir absurt när de bråkar om ett barn som ingen av dem har tid med. Mamma försöker få fart på en avslagen musikkarriär och det finns scener som visar hennes rockstjärneliv som påminner mig om Colin Nutleys Angel. När föräldrarna sviker tar styvföräldrarna över och saker och ting utvecklar sig exakt som förväntat. Förutom några riktigt fina stunder med Alexander Skarsgård och Onata Aprile är What Maisie Knew en blek film. Man står ut med den utan att varken bli provocerad eller bry sig nämnvärt om vad som ska hända härnäst.

What Maisie Knew, reviewed by Mattias Berg on 2014-03-03T12:00:34+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 3 mars, 2014