Wheels of Terror

Wheels of Terror

I Sverige var den på hyrmarknaden under senare delen av 80-talet känd som Döden på larvfötter och trots att ursprungstiteln är The Misfit Brigade har den nu fått det missvisande namnet Wheels of Terror.

Wheels of Terror 05

När kriget började gå allt knackigare för Tyskland tog Hitler och hans hantlangare beslutet att dra nytta av diverse krigsfångar, förbrytare eller andra mindre önskvärda element. Man satte samman dem i regementen och använde dem i strid med vaga löften om benådning efter utförda uppdrag. Hur mycket sanning som ligger i den tvivelaktige skrävlaren Sven Hassels roman som legat till grung för denna filmatisering kan man ifrågasätta, men det är en rätt bra premiss för en krigsfilm där autenciteten får ta några steg åt sidan. Vi får träffa en grupp slödder av varierande grad, som givetvis har svårt att samarbeta, och sedan följa med dem ut på ett självmorduppdrag någonstans längs östfronten. En socialist, en fransk legionär, en pojkspoling som avtjänat ett fängelsestraff för att ha legat med sin styvsyster, en korkad sprängämnesspecialsit och så vidare. Till fots eller till stridsvagn, via fältbordeller och dimmiga skogar, närmare de sig målet för uppdraget.

Wheels of Terror 01

Tankarna går varken till Cross of Iron eller Inglourious Basterds (varken Quentin Tarantinos eller Enzo G. Castellaris rättstavade version). De går istället snarare till valfri del av Police Academy, fast utan alla eventuella skratt. Sanningshalten i Hassels påstått självupplevda skrönor har ofta ifrågasatts och vissa har menat att mycket bara är fritt tolkade och friskt skarvade anekdoter han fått återberättade av andra. Wheels of Terror känns till stor del som en rad lösryckta krigshistorier, eller humorlösa sketcher om ni så vill, sammanfogade till en ganska sorglig ursäkt till film. Den lättsamt konturlösa regin och skådespelarnas lätt överdrivna sätt att spela sina överdrivna karaktärer dra hela tiden tankarna till komedier, men samtidigt är ingenting speciellt roligt. En del scener påminner om något farsartat, utan att för den skull locka till skratt, för att sedan efterföljas av något som är lite för våldsamt. Tanken är nog inte att man ska skratta, så där har de väl lyckats, men samtidigt finns det verkligen ingenting att hämta i vare sig action- eller spänningssekvenserna. Inte heller finns det något drama att involvera sig i, utan det är egentligen bara en serie taffliga krigsfilmsscener varvat med andningspauser.

Wheels of Terror 03

Jag satt hela filmen och väntade på att Oliver Reed skulle dyka upp, något omslaget aviserade i stora bokstäver. Kanske hade jag hunnit börja ana oråd av att se hur lite det andra stora namnet, David Carradine, visade sig vara med, men blev ändå besviken av att det dröjde till filmens sista självande tio minuter innan den irländske suputen dök upp. Visst lyckas han göra något kul av den tyske generalen, men det blir ändå alldeles för lite av det goda för att plåga sig genom filmen bara därför. Även Carradine verkar ta det hela med ro och skäms inte alls för att klämma fast en monockel i ögat i rollen som överste. Det är väl kanske främst bland skådespelarna man kan hitta de största anledningarna att se denna film, där de redan nämnda givetvis sticker ut. I vad man kanske kan kalla huvudrollen ser vi Bruce Davison göra någorlunda bra ifrån sig.

Wheels of Terror  02

Att göra som Soul Media och ge ut filmer i utgåvor som inkluderar både Blu-ray och DVD gillar jag, speciellt när de vänder blickarna mot lite mer bortglömda titar från 80- och 90-talen som denna. Tekniskt sett är det visserligen ingen vidare transfer de använt, men den är åtminstone fri från det mesta av smuts och repor. Vill ni verkligen se filmen, låt inte utgåvan hindra er, men lägg hellre tid och pengar på något annat.

Wheels of Terror, reviewed by Erik Nyström on 2013-03-10T07:00:43+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 10 mars, 2013