Where the Sidewalk Ends

Where the Sidewalk Ends

Där trottoaren slutar väntar en avloppsbrunn, åtminstone om man får tro introsekvensen i filmen. Jag kan inte säga att det är en klockren titel sett utifrån vad den handlar om, men den fungerar ju bra på en Film Noir oavsett. Den syftar ju trots allt på gatorna i staden och på att något tar slut.

WhereTheSidewalkEnds1950DVDRipSi-4Mark Dixons liv har sett bättre ut. Han har problem som polis eftersom han hela tiden blir anmäld för övervåld och ges en sista chans av sin överordnade. I samband med ett mord på ett hotell där en gangsterboss är iblandad råkar Dixon slå ihjäl den misstänkte i dennes lägenhet. Samtidigt som han desperat försöker sopa igen spåren efter sig deltar han i de dubbla mördarjakterna och drar sig inte för att försöka sätta dit gangsterbossen för båda morden. Det hela blir ännu snårigare när pappan till en kvinna han är intresserad av blir anhållen för mordet som Dixon själv var ansvarig för.

Otto Preminger regisserade en handfull filmer medan han var under kontrakt hos Twentieth Century Fox, uteslutande Film Noir som exempelvis Laura och Whirlpool. Han hade en noggrann och relativt enkel stil, där han höll sig borta från allt för överdrivna ljussättningar eller avancerade kameravinklar, men var grymt skicklig på att placera karaktärer i rummet eller rama in närbilder effektivt. Where the Sidewalk Ends följer i samma enormt säkra och trygga tradition som skriker kompetens. Preminger kunde även hantera skådespelare bra och hittar ett sätt att använda Dana Andrews på ett sätt som oftast får honom att fungera bra, det vill säga låta honom göra saker istället för att leverera allt för långa repliker. Kulisserna får lite liv och stärker även känslan av att filmen utspelas i en storstad, genom att ständigt visa ett djup utanför fönster i form av skyskrapor, vilket fungerar utmärkt och man glömmer nästan bort att det handlar om kulisser.

rbntmfagjlkcbigJag tycker sekvensen när Dixon insett att han råkat slå ihjäl den misstänkte och metodiskt arbetar ut en iskall plan för att komma undan är riktigt spännande. Preminger verkar inse potentialen i det och använder det verkligen fullt ut, det är snudd på att det får lite för stort utrymme i jämförelse med konflikterna med gangstrarna eller att ge karaktärerna bakgrund. Samtidigt är det härligt nagelbitande och det hinner väcka en del funderingar kring moral. Kanske skulle det inte gjort något att låta Dixon ha lite mer dåligt samvete över vad han gjort? Å andra sidan gäller det ju som sagt var att använda Andrews till hans fördel och allt för mycket vånda ligger nog utanför hans räckvidd som skådespelare. Spänningen tonar också försiktigt ut allt eftersom och sista halvtimmen har inte samma nerv, även om det aldrig blir tråkigt. Det finns rätt många intressanta frön i Where the Sidewalk Ends och framförallt visar Preminger vilken skicklig regissör han är, men den når inte ända fram. Fans av genren bör däremot definitivt se den.

Screen shot 2011-01-12 at 12.38.25 AMPrecis som många andra Film Noir som jag recenserat, däribland Moontide, Kiss of Death och House on 92nd Street, är detta en utgåva i serien Fox Film Noir. Det betyder som vanligt att man får en stabil utgåva på den tekniska fronten, men även att man som allra minst även serveras ett kommentarspår. På denna är det kunnige och halvtorre filmvetaren Eddie Muller som mal på. En del intressant fakta, men i längden väldigt monotont.

Where the Sidewalk Ends, reviewed by Erik Nyström on 2013-05-10T17:00:04+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 10 maj, 2013