Whirlpool
Rating: 5.0/5 (1 vote cast)

Whirlpool

Det är farligt att vara kleptoman. Inte nog med att man riskerar att åka fast, man kan hamna i klorna på en charlatan till terapeut som använder sig av hypnos för att reda ut den soppa han själv försatt sig i. Vilken tur att det finns riktig psykoterapi som botemedel mot i princip allt.

whrlpl3När Ann åker fast för snatteri på ett stort varuhus dyker en räddare i nöden upp från ingenstans och förklarar att hon ju faktiskt är en rik läkarhustru som kan betala för sig. Denne man visar sig vara David Korvo som övertalar Ann att låta honom hjälpa henne att komma tillrätta med sitt tvångsmässiga begär att stjäla och sina återkommande sömnsvårigheter. Hennes make är skeptisk till Korvo, men hon bestämmer sig för att ge det hela en chans. Efter att med stor framgång han prövat att låta sig hypnotiseras för att kunna somna på kvällarna för hon ett allt stort förtroende för denne nye man i sitt liv, men han visar sig snart ha en helt egen agenda där Ann utgör en viktig pusselbit.

Det börjar inte så tokigt när vi får lära känna huvudkaraktärerna och hur de förhåller sig till varandra. En kleptoman i huvudrollen är inte så vanligt och visserligen uppträder Korvo väldigt slemmigt redan från början, men hans personlighet nyanseras och det dröjer oväntat länge innan man faktiskt vet var man har honom. Intrigen tar dessutom ganska god tid på sig att utvecklas och medan den gör det tycker jag faktiskt är det är både spännande och fascinerande. Regissören Otto Preminger som bland annat gjort Laura, är säker på det han gör och kan berätta i bilder. Jag tycker även att skådespelarna känns rätt i sina roller, även om man givetvis kan ha åsikter kring om José Ferrer (vars son är Miguel Ferrer, för mig mest känd från Twin Peaks eller RoboCop och sjukt pappalik) tar i lite för mycket som antagonist. Men det ser snyggt ut och man blir intresserad av vart det ska ta vägen, men i samma stund som det börjar pratas allt mer om hypnos och psykoterapi börjar jag ana oråd, med allt rätt ska det visa sig.

WHIRLPOOL (1950)Det blir snabbt väldigt mycket fantasy över det som presenteras som konkret fakta. Märkliga hypnoser där folk duperas att göra saker, ännu knasiga självhypnoser och annat som känns lånat från Kalle Anka. Om man presenterat det med glimten i ögat eller som ett förlängt avsnitt av The Twilight Zone hade det kanske fungerat, men som gravallvarlig stram deckare blir det bara väldigt pinsamt. Woody Allen lånade lite av samma koncept i den inte helt lyckade The Curse of the Jade Scorpion, men där visste han om hur mycket mumbo-jumbo det egentligen var och satte tonen därefter. Tog man verkligen det här på allvar 1949? Jag vill inte tro det. Sättet man sedan förenklar psykologi, med trauman och minnesblockeringar och reaktioner på detta får återigen tankarna till något som ligger på samma nivå som Kalle Anka. Whirlpool vittrar sönder i bitar, men lyckas lämna en med en underbart bitter replik från polisen som kliver in handlingen under andra halvan. Det räddade faktiskt en del.

Jag kan inte rekommendera någon att se den här om man inte vill se Preminger visa att han kan sätta ihop filmer rent tekniskt. Intrigen blir alldeles för löjlig på ett irriterande vis. Däremot har jag ingenting att anmärka på utgåvan från Fox, med ett kommentarspår och trailer. Bilden ser bra ut, men det väser och sprakar lite mer på ljudspåret än vad jag är van vid på deras utgåvor.

Rating: 5.0/5 (1 vote cast)
Whirlpool, reviewed by Erik Nyström on 2013-03-29T17:00:00+00:00 rating 2.0 out of 5

Publicerad den 29 mars, 2013