Wild
Rating: 3.5/5 (2 votes cast)

Wild

FOX_3750.psdBaserat på författaren Cheryl Strayeds självbiografiska bestseller om när hon på mitten av 90-talet gav sig ut på en lång vandring i den amerikanska vildmarken.

Det börjar med en scen där jag (som inte brukar blinka för extrema våldsamheter i allehanda skräckfilmer) måste titta bort. Cheryl (Reese Witherspoon – Election) sliter bort en av skoskav söndernött tånagel, någonstans på ett berg. Strax därefter tappar hon sin ena känga nerför ett stup och skriker ut sin frustration över en vildmark som knappast lyssnar. Sedan hoppar vi tillbaka till början av Cheryls vandring längs en led som sträcker sig från Mexiko till Kanada. Hon verkar inte vara en van vildmarksmänniska och hon verkar ha en del i bagaget, i dubbel bemärkelse. Minnena av en separation, av en närståendes död och av sina egna mindre genomtänkta beslut svider minst lika mycket som alla skavsår.

still-of-cheryl-strayed-in-wild-(2014)-large-picture2007 kom Into the Wild i regi av Sean Penn och med Emile Hirsch i huvudrollen, som också berättade en verklig historia om en ung amerikan som använder vildmarken för att komma tillrätta med sig själv. Det finns definitivt likheter mellan filmerna, men där Hirschs Chris McCandless fick något mytiskt över sig och sin vandring, är Witherspoons Cheryl betydligt mer jordnära, även om även den i på många sätt handlar om att kommer överens med sig själv. Personerna som Cheryl träffar på vägen får snarare praktiska funktioner, än som några som ska lära henne något om mänskligheten genom att säga klokheter eller vara otrevliga. Det är snarare vandringen som sådan och att få ordentligt med tid att reflektera utan distraktioner som har den läkande effekten, om det nu finns någon sådan. Nu har jag inte sett Into the Wild sedan den var ny, men jag tycker inte Wild behöver skämmas över att nämna i samma andetag. Det anspråkslösa med den vinner en del poänger, även om det är en ganska löst sammansatt serie vildmarksscener.

Det är ingen film där vare sig skådespeleri eller foto eller regi sticker ut. Witherspoon fungerar bra i huvudrollen, utan att vara fantastisk och regissören Jean-Marc Vallée får ihop det hela, men sätter ingen speciell finish på slutresultatet. I början, när Cheryls plågsamma minnen äter sig in i vandringen, genom brottstycken ur låtar eller lösryckta repliker eller fragmentariska tillbakablickar, blir det en stark effekt. Smärtan blir mer påtaglig när man bara får ana att det där var något som gjorde ont, utan att ha hela bilden klar för sig. När det sedan under resans gång blir allt mer kronologi och en berättelse i minnena, tappar de sin effekt. Efter halva filmen är jag inte längre så intresserad av att se händelserna som ledde fram till att Cheryl gav sig ut på vildmarksäventyret prydligt presenterade. Då vill jag hellre bara följa med på vandringen, titta på landskapen och känna skoskavet. Synd att minnena inte hade kunnat få fortsätta vara känslosvallande glimtar, där jag själv hade fått pussla och tolka, stället för en alldeles för tydlig berättelse.

capture11Wild handlar även om hur utlämnad en kvinna blir som ensam beger sig ut på en sådan vandring. Vid ett par tillfällen hamnar Cheryl ensam med män hon träffar på vägen och hela tiden ligger hotet om ett övergrepp eller vadsomhelst som ett dovt muller i bakgrunden. Förmodligen var syftet med filmen inte att berätta om det och kanske just därför blir det så kraftfullt, när det bara är ett försiktigt sidospår. Att vara kvinna och göra den resa Cheryl gör ensam innebär en helt annan anspänning och rädsla, än vad det skulle göra för en man, vilket påminner om vilken äcklig värld vi lever i.

Förmodligen tycker jag lite bättre om Wild enbart för att jag blir avundsjuk på den resa hon gör. Att bara koppla sig fri från vardagliga bestyr och vandra ut längs en orimligt lång vandringsled långt från alla bekvämligheter skulle förmodligen mest vara ångestfyllt, men det är trevligt att drömma romantiserade drömmar ibland. Eftersom jag är alldeles för feg, passiv och har saker i livet som (tacksamt nog?) omöjliggör en flera månader lång hajk är det trivsamt att följa med från tv-soffan istället.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Wild, reviewed by Erik Nyström on 2015-07-12T15:48:22+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 12 juli, 2015