Winter at Downton Abbey

Winter at Downton Abbey

”Christmas specials” är något som förekommer i alla länder men mer dominerande i Storbritannien och USA. Där får nästan varje serie sin egen julspecial och så även Downton Abbey.

winter_at_downton_abbey_02

Detta julavsnitt tar vid några månader efter att säsong två slutade. Det är full julrush på Downton men alla är oroliga för Bates som fortfarande sitter inspärrad och väntar på sin rättegång. Men i huset finns det en del andra problem. Mary bråkar oftare och oftare med Sir Richard som avundsjukt vaktar henne från Matthew. En Lord Hepworth är också på väg till slottet för att uppvakta Rosamund. Samtidigt ser Thomas sin chans att äntligen stiga i rang.

Winter at Downton Abbey kan ses som en summering av de två första säsongerna. Ett sätt för manusförfattarna att knyta ihop en del lösa trådar och få ett avslut på en del av historierna som har löpt från det första avsnittet. Det är också ett avstamp till nästa säsong, de som gillar Downton Abbey kommer att kasta sig över säsong 3 för att få reda på fortsättningen. Man kan se det lite som att  serien, efter en skakig andra säsong, hittar tillbaka till det som gjorde första säsongen så bra. Och det är bara att inse att grunden till att vi följer det hela är kammarspelet mellan Matthew och Mary, hur de har gått som katt kring het gröt gällande sina känslor för varandra och hur den rigida strukturen som tillhör den brittiska eliten hindrar dem från att falla i varandras armar.

winter_at_downton_abbey_04

Det är kul att se att Daisy, en karaktär som varit fast i samma fack som naiv flicka, under detta avsnitt växer och visar lite framfötter. Det var verkligen på tiden. Historien om Mr. Bates och Anna fortsätter dock i sina spår av olycklig kärlek och trots att de numera är gifta verkar de aldrig kunna få varandra. Det gör nästan lite ont i hjärtat när rättegångsscenen spelas upp, mycket tack vare Brendan Coyles fina skådespeleri. Bland alla duktiga är han min favorit. Jag gillar även Iain Glen som Sir Richard, en synnerligen otacksam roll som han gör bra och med värdighet. Maggie Smith måste också nämnas i rollen som Earlens mamma, vilken pepprar ut gifta repliker på allt som rör sig. Det märks att Smith trivs i rollen.

Visst finns det saker och ting som sticker ut. Det märks att Julian Fellowes är mer intresserad av att berätta en bra historia med de rätta ingredienserna än att försöka göra en serie som visar hur det faktiskt var under denna tid. Det pågår en social interaktion mellan herrskap och tjänare som många historiker har klagat på inte är korrekt. Och visst är Lord Grantham lite väl liberal med att herrskapet serverar sig själva på jullunchen och att han utnyttjar sin politiska makt för att rädda Bates från hägning. Samtidigt måste jag erkänna blir det förbannat bra television just på grund av detta. Det kanske inte är det klassiska klasskriget vi är vana vid, men det spelar liten roll när saker och ting är så välskrivet som i Downton Abbey.

Winter at Downton Abbey, reviewed by Pär Wirdfors on 2013-05-27T07:00:27+00:00 rating 4.5 out of 5

Publicerad den 27 maj, 2013