Den fördömde: Tredje och fjärde kriminalfallet

copyright_trevanner_photo_johanpaulin-8

Sebastian Bergman (Rolf Lassgård) är bäst på det han gör. Han är landets främsta kriminalpsykolog. Han är inte sen att påpeka att han är just den främste och att hans konkurrenter är klåpare och odugliga. Det är just för att han är bäst som han är knuten till Riksmordkommissionen. Den grupp poliser som löser de mest komplicerade mordfallen i Sverige.

Men Sebastian Bergman är inte bara bäst, han är en riktig drummel också. Han är en kvinnokarl utan dess like och den kvinna han inte lägrar eller försöker lägra finns nästan inte. Sebastian har ett komplicerat inre liv. Han lever med minnet av den familj han förlorade i tsunamin. Han lever också med vetskapen om att han har en vuxen dotter som arbetar med honom i Riksmordkommissionen. Dottern Vanja Lithner (Moa Silén) vet dock inte om att Sebastian är hennes far och så vill Vanjas mamma att det förblir. Sebastian slits mellan att vilja avslöja att han är Vanjas pappa och löftet om att hålla det hemligt. Tillsammans med chefen Torkel Höglund (Tomas Laustiola), Ursula Andersson (Gunnel Fred) och Billy Rosén (Christopher Wagelin) löser de dock mordfall och har gjort så i fyra fall som filmats. Och jag har nu sett det tredje och det fjärde fallet.

copyright_trevanner-3photo_johanpaulin

Det tredje fallet: Tre unga flickor hittas döda i en gruva i Fagersta. Den lokala polisen har tillsammans med en klåpare till kriminalpsykolog avfärdat det hela som självmord, men Sebastian Bergman ser att det hela måste vara något annat så fallet öppnas igen.

Det fjärde fallet: En död och synnerligen mördad pedofil/barnamördare hittas nergrävd i en åker. Strax intill hittas ett äldre lik. Det är resterna av en ung flicka som dödats på samma sätt. De döda kropparna måste hänga ihop. Men hur?

den fördömde

Det råder egentligen ingen brist på svenska kriminalserier. Det råder ingen brist på utländska heller, så varför göra en till? Serien om den fördömde skiljer sig lite från övriga serier. Dels så är det inte en polis som står i handlingens centrum. Utan precis som i den engelska Wire in the Blood (Mord i sinnet) så är det en psykolog som är den bärande karaktären. I Den fördömde har man sett till att huvudkaraktären är både en riktig skitstövel och charmig. Något som Rolf Lassgård på något sätt alltid lyckas porträttera bra. Redan i Min store tjocke far spelade han egentligen denna roll även om kontexten var helt annorlunda i den filmen. Moa Silén som jag gillade i Tereza Fabiks film Prinsessa spelar den roll som efter Lassgårds huvudroll får mest utrymme. Ung ambitiös polis, som dessutom råkar vara Sebastians biologiska dotter. Ett faktum som Sebastian känner till men som Siléns karaktär Vanja inte känner till. Detta ger en viss spänning i serien.

Seriens existensberättigande ligger till stor del i karaktären Sebastian Bergman och Lassgårds rolltolkning. Frågan är dock om det verkligen behövdes en till svensk polisserie. Jag har hur som helst sett de fyra första fallen och gillat dem.

Den fördömde: Tredje och fjärde kriminalfallet, reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-11-03T08:00:21+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 3 november, 2014