Floden utan återvändo
Rating: 4.0/5 (3 votes cast)

Floden utan återvändo

River of No Return 02

Marilyn Monroe, Robert Mitchum och en liten pojke slåss mot indianer medan de försöker ta sig från punkt A till punkt B. På vägen utsätts vi som tittare för såväl rasism som våldtäktskultur.

1954 var året som brukar räknas vara Marilyn Monroes stora genombrottsår. Året innan hade hon spelat femme fatale i Niagara Falls och samtidigt med Floden utan återvändo kom även Sex i elden. Här spelade hon fortfarande biroller eller var åtminstone inte den givna stjärnan, men det märks samtidigt att Hollywood fått upp ögonen för att visa så mycket som möjligt av sin nya sexsymbol. Tydligen var det här en film som varken Monroe eller regissören Otto Preminger (Laura) var speciellt intresserad av att göra, men har man kontrakt så har man.

River of No Return 01

Matt (Robert MitchumFarewell My Lovely) anländer till en gruvkoloni för att hämta sin son som han inte träffat på många år. De båda slår sig till ro i en stuga för att bygga upp ett litet lantbruk, men får oväntat besök av Harry Weston (Rory Calhoun) och Kay (Monroe) som är på väg till stora staden för att ordna med några affärer. Efter en dispyt stjäl Weston både häst och gevär från Matt innan han beger sig vidare. Att vara obeväpnad i dessa trakter är livsfarligt eftersom de blodtörstiga indianerna genast slår till då, så Matt och hans son tvingas fly med en flotte längs floden tillsammans med Kay.

River of No Return 04

En infantilt enkel historia som under första halvtimmen faktiskt känns som en rätt mysig matiné. Det är meningslöst, övertydligt och dränkt i stråkar, men som lättsam underhållning började jag känna att det kanske kunde bli acceptabelt. Sedan äter sig de motbjudande delarna av historien in och förstör hela upplevelsen för mig. För det första skildras indianerna, som vanligt, grovt rasistiskt. De är inget annat är blodtörstiga vildar som slår till när man inte längre har ett gevär att försvara sig med. Jag bryr mig inte om det är en genrekonvention eller att filmen har 60 år på nacken, det är fortfarande inte ok. Men jag blev inte riktigt irriterad förrän efter sekvensen där Matt helt sonika försöker våldta Kay, men avbryts just när hon resignerat inför hans styrka. Filmens hjälte försöker alltså våldta hjältinnan och ingenstans tar man någon notis om detta eller öppnar upp för lite moralisk ambivalens. Vi förväntas bara acceptera att det är så kärlek går till och inte fundera så mycket mer på det. Dra åt helvete!

River of No Return 08

Efter det har jag slutat fundera över vad som egentligen kanske kunde vara bra med Floden utan återvändo och vill bara att det ska ta slut. Om man inte retar upp sig på rasism och sexuellt våld mot kvinnor kan det säkert fungera som en gammaldags äventyrsfilm i westernmiljö, men jag hoppas verkligen att det är fler än jag som reagerar.

Rating: 4.0/5 (3 votes cast)
Floden utan återvändo, reviewed by Erik Nyström on 2014-02-05T12:07:35+00:00 rating 1.0 out of 5

Publicerad den 5 februari, 2014