Godzilla – Ultimate Collection

474289King King i all ära, men för mig är Godzilla enda sanna kungen av jättemonstren. I 60 år och med närmare 30 filmer, amerikanska remakes, seriertidningar, tv-serier, tv-spel och en uppsjö med prylar har Godzilla satt sitt gigantiska fotavtryck i populärkulturen. I denna box har Zoron Media samlat sex av filmerna för en billig penning.

Först ut är originalet från 1954 som även brukar gå under ursprungstiteln Gojira. Jag har sedan tidigare recenserat Godzilla – The Criterion Collection och hänvisar till denna för ett omdöme om själva filmen. Angående den tekniska kvaliteten på detta svenska släpp är det helt klart acceptabelt, även om det märks att filmen har 60 år på nacken och man kanske inte köpt den allra bäst restaurerade transfern.

29530 år, och nästan 15 uppföljare senare, valde man att försöka starta om den inslumrade serien med The Return of Godzilla. Historien startar som sig bör med att den radioaktiva jätteödlan uppenbarar sig, ödelägger några fartyg och kärnkraftverk, innan den ånyo tar sikte på Tokyo. Naturligtvis kommer några vetenskapsmän på lite olika förslag på hur man ska stoppa Godzilla innan hela Japan blivit förstört. Originalfilmen finns med i bakvattnet, men ingen av uppföljarna och de monster som dykt upp där nämns någonsin, vilket ger filmen en känsla av att vara i samma historierevisionistiska anda som exempelvis Superman Returns. Det här skulle bli en nystart för serien!

Det första som måste nämnas är att versionen som Zoron Media paketerat i boxen inte är anamorfisk och dessutom lider av rätt blaskig bildkvalitet överlag. Bara det gör att den här versionen egentligen omedelbart diskvalificerar sig själv för inköp. Tyvärr är filmen i sig ett ganska sorgligt, och framförallt otroligt tråkigt, kapitel i berättelsen om Godzilla. Det finns ingen lekfullhet och ingen som helst fantasi i vare sig story eller i de obligatoriska attackerna på städer. Allting känns bara grått och trist. Kanske finns det något i den, om möjlig, ännu gråare estetiken som är lite tilltalande, men då letar jag verkligen efter något positivt. Höjdpunkten i filmen kommer faktiskt under eftertexterna där en rätt kul poplåt, bland annat innehållandes textraden ”Take care, Godzilla”, spelas.

Godzilla1984sideheaDDet kom att dröja fem år innan nästa film i serien producerades och då lanserade man en helt ny fiende – Biollante! I sann serietidningsvetenskaplig anda låter man forskare skapa en ny varelse genom att blanda DNA från Godzilla med DNA från en ros, vilket naturligtvis blir en märklig skapelse med tentakler och blad. När Godzilla själv tar sig upp ur vulkanen som blev dennes grav i slutet på förra filmen dröjer det inte länge förrän de två monstren hamnar på kollisionskurs. I faggorna lurar även agenter från företag som villa lägga beslag på monstrens unika cellkombinationer för att tjäna pengar.

Godzilla vs. Biollante påminner till stor del om ett rejält utkavlat avsnitt av någon tecknad 80-talsserie för barn i stil med Masters of the Universe, med förenklingar, platta karaktärer och övertydlighet. Samtidigt känns det inspirerat och som ett lagom spännande matinéäventyr som väcker 10-åringen i mig till liv. Jag gillar hur plikttroget den tar fasta på trådar från föregångaren och hur den hittar en bra balans i alla scener med mosteraction. Den har även en del kul idéer, exempelvis med ett institut för telepatiska barn och Biollante är en rätt häftig fiende för Godzilla att tampas med. En rejäl uppryckning från föregångaren, men tyvärr är även denna icke-anaformisk.

godzillavsbiollanteNär Godzilla vs. Biollante inte gjorde någon större succé drog man slutsatsen att biopubliken suktade efter någon av de klassiska gamla fienderna så man dammande av det trehövdadde monstret King Ghidorah och lät monstren drabba samma i 1991 års Godzilla vs. King Ghidorah. Tidsresenärer från ungefär 200 år in i framtiden anländer i Japan för att sätta stopp för Godzilla en gång för alla. Med hjälp av några dåtida forskare åker de bakåt i tiden till 1940-talet då en övervintrad dinosaurie utsattes för radioaktriv strålning och muterades till allas vårt älsklingsmonster. Genom att hindra detta kommer man även att utplåna Godzilla från tidslinjen. Allting går dock inte så smidigt som man hoppats. Dels dyker King Ghidorah upp och utan något annat monster att tampas med får han fritt röja runt i Japan. Dels visar det sig att tidsresenärerna inte har riktigt rent mjöl i påsen trots allt…

Andan är ungefär densamma som i föregångaren, men med ett lite mer ambitiöst manus och med ännu högre underhållningsvärde. Vi får en härliga röra av tidsresor, tillbakablickar till andra världskriget, UFOn, robotar och naturligtvis jättemonster som ödelägger städer. Det blir däremot aldrig rörigt och bara ibland blir det lite löjligt. Effekterna är visserligen inte svåra att genomskåda, men det finns en härlig fysik och charm i dem samtidigt som man hela tiden märker att tekniken utvecklas. Slagsmålen mellan Godzilla och King Ghidorah fungerar riktigt bra, även om man får känslan av att bägge två svalt några containrar valium innan de drabbat samman. Som ett sorglöst matinéeäventyr håller Godzilla vs. King Ghidorah riktigt bra nivå och en smolket i bägaren för mig var egentligen alltjämt det faktum att det är en rätt risig icke-anamorfisk transfer. Jag skulle gärna se om den på Blu-ray.

kingghidorahAtt återuppliva gamla ärkefiender till Godzilla var ett lyckat koncept på det tidiga 90-talet då både Godzilla vs. King Ghidorah och Godzilla vs. Mothra blev stora framgångar på bio. Året efter kampen med den trehövdade draken väcks Godzilla till liv av en meteor samtidigt som människorna fortsätter att skövla moder jord. En slags japansk Indiana Jones rekryteras motvilligt av ett företag för att utforska en ö där de snubblar över ett gigantiskt ägg. Ägget innehåller monsterlarven, tillika den någorlunda vänligt sinnade miljökämpen Mothra, som tillsammans med sin nemesis, den mer våldsamma Battra, försvarar jorden vid behov. Nu väcks båda monstren till liv av människans miljöförstörelse och hamnar även på kollisionskurs med Godzilla som givetvis tagit sikte på Tokyo för att stampa lite stad.

Även om det är i samma linje som de två tidigare filmerna och även om det finns ett visst underhållningsvärde känns allt lite tramsigare. Mothra är lite svår att ta på allvar och i larvstadie ser det väldigt plastigt ut, medan malstadiet mest ser ut som ett mjukisdjur med vingar. Speciellt närbilderna blir lite jobbiga, medan det på avstånd på något sätt ändå går att acceptera den gigantiska flygande varelsen. I släptåg har Mothra även två små flickor som tillsammans heter Kosmos, de pratar unisont, sjunger en hel del och verkar kunna styra malen med tankekraft. Tillsammans med den larviga huvudkaraktären blir känslan lite väl lättsam, flummig och barnslig för min smak. Miljötemat är starkare än någonsin och även om det ju känns behjärtansvärt gillar jag inte sättet det predikas. Höjdpunkten blir att se Godzilla stampa loss i hamnkvarteren samtidigt som han måste slåss med både Mothra och Battra, då märker man av skickligheten i att bygga modeller och bjuda på lite vacker förstörelse. I övrigt är Godzilla vs. Mothra klart svagare än sina två föregångare. Nej, inte heller denna är anamorfisk.

Godzilla_And_Mothra_The_Battle_For_Earth_-_-_12_-_Mothra_in_spaceNär Godzilla reser sig upp ur havet ännu en gång löper atomkraften i honom amok och riskerar att resultera i en härdsmälta som skulle leda till jordens undergång. Forskare försöker desperat hitta ett sätt att förhindra katastrofen och ”syreförintaren”, vapnet som en gång i tiden satte stopp för den ursprungliga Godzilla, dammas av. Detta får dock förödande konsekvenser när en aggressiv mikroorganism väcks till liv och snart växer till ännu ett gigantiskt monster – Destroyah! I leken blandar sig även Junior, en släkting och mindre version av Godzilla som inte är lika avogt inställd till människor. Snart drabbar alla tre samman i Tokyo med ett överhängande hot av en förödande atomexplosion.

Godzillas sista strid och även den sista delen i denna serie om monstret. Det är en ganska maffig film där Godzilla känns mer hotfull än någonsin, med glödande hud och ett ständigt moln av vattenångra kring sig. Striderna och effekterna är förmodligen de mest förfinade och imponerande hittills, även om Destroyah inte alltid lyckas ha den där rätta känslan, utan blir lite stel. Humorn och den tramsiga känslan från Godzilla vs. Mothra syns inte till, utan här råder det gravallvarliga och sorgsna, något som understryks av att man återknyter en hel del till originalfilmen. Kanske blir det lite väl stramt emellanåt och lite mer lekfullhet eller fokus på att leverera en åktur hade nog inte skadat. Jag har även svårt att riktigt greppa vad Junior gör i filmen eller varifrån den skapelsen ens kommer, men mer om det nedan. Som en final är Godzilla vs Destroyah inte alls dum och den passar bra ihop med sina föregångare, även om det kanske inte blir det klimax som var tänkt. Vid det här laget behöver jag knappast nämna att bilden inte är anamorfisk.

474285Gemensamt för filmerna i boxen är någon form av sorgset miljötema, där hållningen är skeptisk till vetenskapens framsteg och vad de kan ställa till med om de används på fel sätt. Hur mycket Godzilla än stampar sönder städer läggs skulden hela tiden på människan och på hur ansvarslöst man skövlar naturens resurser eller kapprustar militärt. Å andra sidan används ständigt vetenskapen för att i slutändan besegra monster, så tematiskt predikas det väl för någon form av förnuft och eftertanke i samband med forskningens framsteg. Intressant är även att USA aldrig målas ut som den stora hjälten, snarare tvärtom. Antingen är de girigaste skurkarna amerikaner eller så får vi se USAs armé som halvkorkade eller direkt hjälplösa, vilket ändå är ganska uppfriskande. Jag fastnade även för musiken som har en tydligt och medryckande melodi av det gamla klassiska slaget.

3582802-443663520_640De japanska filmerna om Godzilla som i skrivande stund uppgår till 28 stycken är indelade i tre olika serier. Filmerna i denna box hör till den som kallas för Heisei-serien. Tyvärr har Zoron Media gjort en miss med att kasta om ordningen på Godzilla vs. King Ghidorah och Godzilla vs. Mothra, vilket förstör kronologin om man inte uppmärksammar det. Ännu tråkigare är att det fattas två filmer, Godzilla vs. Mechagodzilla II och Godzilla vs. SpaceGodzilla, som rör till det ännu mer. Dessa ska in i serien efter varandra innan Godzilla vs. Destroyah och när de som nu saknas blir det förvirrat. Det pratas om en ö som drabbats av en katastrof, som man inte alls förstår något av och Junior dyker upp utan någon ytterligare presentation, vilket saboterar helhetsupplevelsen när det nu ändå finns en tanke med att filmerna hakar i varandra. Jag kommer att beställa de två saknade filmerna från Amazon direkt då jag vill kunna fylla ut luckorna. Att Zoron Media slarvat betänkligt med denna utgåva är ganska tydligt och det finns egentligen ingen anledning att lägga pengarna på den här boxen, hur billig den än må vara. Filmerna som sådana rekommenderas dock, med undantag för The Return of Godzilla, speciellt om man hellre ser sina monster spelade av någon i en gummidräkt istället för CGI.

Godzilla - Ultimate Collection, reviewed by Erik Nyström on 2014-05-13T11:01:05+00:00 rating 3.0 out of 5

Publicerad den 13 maj, 2014