Tingeling och piratfen

Tingeling_och_piratfen 01Peter Pans sidekick Tingeling har nu mer eller mindre skapat sig en egen identitet och det är frågan om inte kommande generationer kommer att se Peter Pan som Tingelings sidekick. Nu har Disney nått till den femte animerade långfilmen om den lilla älvan. Och nu börjar vi känna igen saker från J. M. Barries roman om landet Ingenstans.

Zarina är en älvstoftväktarälva. Hon är den mest bångstyriga och nyfikna älva Elving träffat sedan han gjorde bekantskapen med Tingeling. Zarina kan helt enkelt inte hålla fingrarna i styr. Hon bara måste testa om det går att göra nya varianter av älvstoft trots allas varningar om att försöka. Zarina lyckas skapa nytt älvstoft med nya egenskaper, men det hela går över styr och håller nästan på att förstöra Älvlandet. Zarina blir inte förvisad från Älvlandet, men väljer själv att lämna älvorna bakom sig. För att återkomma senare. Denna gången för att stjäla de blå älvkristallerna som möjliggör framställandet av älvstoft. Detta ska hon använda för att kunna få det piratskepp som hon är kapten på att kunna flyga. När Zarina tar älvkristallerna söver hon ner hela älvlandet förutom en handfull älvor (däribland Tingeling). Zarina och hennes närmsta man på skeppet sätter planen i verket, samtidigt som Tingeling och de övriga försöker reda ut situationen.

Tingeling_och_piratfen 02Disney brukar få en känga för att det aldrig har starka kvinnliga karaktärer. Detta har man dock kraftfullt ändrat på de senaste åren och Tingeling-filmerna är ett exempel. Här är i stort sett alla hjältarna flickor utan att för den sakens skull vara pojkar i flickkroppar instängda tighta trikåer. Älvorna är kompetenta tjejer helt enkelt. Målgruppen för Tingeling-filmerna är gissningsvis flickor (och pojkar) som inte fyllt nio år. Sedan är det nog kört.

I J M Barries roman är Peter Pan hjälten. Här finns inte den lille retstickan att finna alls. Däremot börjar några av de andra karaktärerna från boken att göra sin entré. För den som inte kan sin Peter Pan är det förmodligen bara en liten detalj att en krokodilunge sväljer en väckarklocka, men på något sätt visar detta nog vad som kommer att komma i nästa film.

Tingeling_och_piratfen 03Filmen är actionfylld och älvorna flyger, slåss, härjar och löser problem både till höger och vänster. Filmens skurk är precis lagom elak för målgruppen.

De andra Tingeling-filmerna har varit visuella godbitar som bara av den orsaken varit värda att skaffa till sin hembio. Den femte filmen är inget undantag. Det är färgglatt och detaljerat, med animationer som flyter helt utan skavanker. Snyggt är bara förnamnet. Det svenska ljudspåret fungerar ypperligt, även om det engelska som vanligt är att föredra. Om inte annat för att översättningen som vanligt lämnar en del att önska. Lite irriterande, men inte särskilt unikt är att man översätter olika på textremsan och talet. I talet heter det till exempel kastrullälva, medan textremsan skriver fixarälva.

Den femte Tingelingfilmen passar bra in i Tingeling-serien och är förmodligen ett välkommet bidrag för de som gillade de tidigare filmerna. Inget för en vuxen person att se, men det är välgjort.

(c) Copyright Disney på bildmaterialet.

Rating: 4.5/5 (2 votes cast)