When in Rome

Vem kan låta bli att bli förälskad i Rom? I staden Rom där historiens vingslag formligen är närvarande i varje vrå. Om man inte lyckas bli kär i någon person när man är i Rom kan man alltid kasta ett mynt i kärleksfontänen. Vad du än gör, försök inte att ta upp ett mynt ur fontänen för det kan få oanade följder.

when in rome 002

Beth är ung, blond och på väg uppåt inom museivärlden. Hon arbetar som curator på Guggenheim-museet i New York. Beth har svårt att få till det med kärleken och låter jobbet gå före. Alldeles innan en viktig utställning meddelar Beths lillasyster att hon ska gifta sig i Rom för hon har träffat en italienare. Nåja, ett snabbflyg till Rom över helgen ska väl Beth ändå kunna hinna med. Väl i Rom händer det som inte hänt tidigare. Beth blir kär i best mannen Nick på bröllopet, men på grund av ett missförstånd förskjuter hon denna förälskelse också. Deppad av ett nytt misslyckande beslutar hon sig för att rädda några kärlekskranka människor genom att plocka ett antal mynt ur kärleksfontänen. Vad hon inte vet är att detta innebär att de som kastat i mynten blir upp över öronen förälskade i Beth. Detta får oväntade effekter när Beth är tillbaka i New York.

Magplask. Rom är utan tvekan en trevlig och romantisk stad. Men här blir det ett magplask i kärleksfontänen. Ytliga skådespelare och avdankade kändisar som överspelar är det enda som denna film lämnar efter sig. Den enda som egentligen går oskadd ur denna sörja till film är den gamle glidarsnuten Don Johnson som faktiskt överraskar positivt som Beths pappa. Josh Duhamel (Safe Haven) har visserligen en pojkaktig charm, men den fumlas bort i diverse klumpigheter. Kristen Bell (Veronica Mars) som spelar Beth är ungefär lika attraktiv och charmig som en betesmört som har legat en dag för länge i hinken. Än värre blir det med Beths beundrarskara som består av objektiserade och överspelande individer som är så generaliserade att de enbart blir tragiska. Värst av alla är korvfabrikören Al Russo spelad av Danny DeVito.

when_in_rome2

Förutom överspelande eller ytliga skådisar är storyn totalt förutsägbar och totalt oengagerande. Och om Rom är en romantisk stad eller inte får vi egentligen inte veta alls för filmen visar inget. Egentligen får vi inte se mycket av New York och Guggenheim-museet heller. Och lika bra är kanske det. Jag kan inte se någon anledning alls att se denna vedervärdiga romcom. Har du extremt mycket tid över och extremt låga förväntningar kanske du åtminstone inte blir besviken, men annars är min enda rekommendation att hoppa över denna film.

When in Rome , reviewed by Joakim Helmbrant on 2014-05-19T07:33:07+00:00 rating 1.5 out of 5

Publicerad den 19 maj, 2014