X-Men: Days of Future Past
Rating: 4.0/5 (1 vote cast)

X-Men: Days of Future Past

X-Men-Days-of-Future-Past-02Detta är den sjunde filmen i X-menserien som tog sin början redan 2000 och knyter ihop X-Men: The Last Stand och X-men: First Class med varandra. Denna gång är även Bryan Singer tillbaka som regissör.

Filmen tar sin början 2023 när världen är i konstant krig. Robotar vid namn Sentinels har utrotat nästan alla mutanter och människor som sympatiserat med dem. I ett kloster i Kina gömmer sig en liten grupp med mutanter. Dit anländer professor Xavier, Magneto, Storm och Wolverine. De har lyckats spåra vilken händelse som satte igång allt detta och nu skickas Wolverines medvetande tillbaka i tiden för att försöka hindra allt detta att ske. Men han behöver hjälp ifrån Xavier och Magneto. Den ene är numera en självömkande fyllerist och den andra sitter inspärrad djupt under pentagon.X-Men-Days-of-Future-Past-03

Efter The Last Stand var det prat om man ville göra Days of Future Past som en långfilm, men Fox valde att gå i en annan riktning med First Class som var tanken att det skulle vara del ett i en ny trilogi med ett mer mörkare och mognare tema. När Matthew Vaughn valde att lämna serien för att fokusera på Kingsman: The Secret Service och Bryan Singer kom tillbaka blev det en kombination av båda två. En film som öppnar för ytterligare filmer som kan gå åt båda hållen, dels med fokus på den gamla ensemblen men samtidigt ge den nya en eller ett par filmer till. Kanske är det för att Bryan Singer är tillbaka och arbetar sin magi men detta fungerar oväntat bra. Jag var lite fundersam innan filmen hur man skulle få ihop det hela med framtid och dåtid, framförallt då filmer med tidsresor har en tendens att bli så komplicerade att de till slut slår knut på sig själva. Men här lyckas man hålla det någorlunda simpelt och samtidigt föra historien framåt med ett rappt tempo.

Singer väljer också att lägga ett större fokus igen på utanförskapet och hur Magneto och Xavier väljer olika vägar att hantera det. Men mest intressant är Mystique som är en karaktär som växt mer och mer allteftersom serien fortgått och är länken mellan de båda två. Hon är den som gör valen som tar serien vidare i en riktning eller en annan. Hon är en person som uppenbart är den som har fått utstå mest på grund av sitt utanförskap men samtidigt varit någon som träffat mutanter som sett henne som en jämlike och behandlat henne därefter. Hon är den balansvåg som hela filmen står och väger på och det fungerar riktigt bra.Hugh-Jackman-X-Men-Days-of-Future-Past

Skådespelarna är överlag bra, Jennifer Lawrence är utmärkt som Mystique och Michael Fassbender är minst lika bra som den yngre Magneto. James McAvoy ger den yngre Xavier en oväntad sårbarhet och Hugh Jackman kör sin Loganrutin som fungerat bra i alla de tidigare filmerna. De ger alla sina karaktärer en tyngd som fungerar bra när actionsekvenserna tar över. Styrkan i filmen ligger i att kunna berätta en historia som är intressant med komplexa karaktärer och samtidigt kunna ha riktigt kul när det är dags för mutanterna att slåss. Ingen lär bli besviken där i varje fall. Visst finns det problem med filmen, en hel del saker lämnas oförklarade och framtidens X-Men får alldeles för lite tid vilket känns synd. Och Bolivar Trask känns lite underutvecklad som skurk, jag får aldrig något riktigt grepp om honom och varför han hatar mutanter.X-Men-Days-of-Future-Past-05

X-men har sedan 2000 producerat sju stycken filmer men det har varit synnerligen varierande kvalité på dessa. Men med Days of Future Past ser man ut att ha hittat tillbaka till den formula som gjorde X-Men 2 till en sådan bra film. Detta är helt klart den näst bästa filmen i serien och det skall bli spännande att se vart man tar den vidare någonstans.

Rating: 4.0/5 (1 vote cast)
X-Men: Days of Future Past, reviewed by Pär Wirdfors on 2014-10-13T07:33:48+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 13 oktober, 2014