Yellow Submarine (Ur filmhyllan)

yellow-submarine 01

“Once upon a time or maybe twice, there was an unearthly paradise called Pepperland.” Så börjar Yellow submarine. Min relation till filmen förutom att jag envist brukar hävda att det är den bästa ubåtsfilmen, är faktiskt mer personlig än så. När jag var en mycket liten spädbarnsversion av Joakim brukade min pappa sjunga ”When I’m sixtyfour” för mig för att få mig att sova. Jag blir fortfarande glad av att höra sången.

Undervattningsbåt? Ja, så benämndes det gula fortskaftningsmedlet i den svenska titeln. I vanligt tal skulle vi nog säga ubåt. Filmen är dock förmodligen betydlig mer känd som Yellow Submarine än den svenska översättningen Gul, gul, gul är vår undervattningsbåt. Det blev en liten minihit även på svenska (med Per Myrberg om jag inte missminner mig).

Storyn i filmen är enkel, på gränsen till banal, även om den minst sagt är lite skruvad. De elaka blåingarna (Blue meanies) som hatar all musik har med våld intagit Pepperland och Fred ska med hjälp av de fyra Beatlarna och en synnerligen gul ubåt ställa allt till rätta igen.

yellow-submarine 02

Filmen kom mot slutet av 60-talet och Beatles var stora. Beskrivningen stora är förmodligen en kraftig underdrift. John Lennon påstod att de var större än Jesus och även om det blev vissa stormar kring det uttalandet är jag beredd att skriva under på det själv. Visserligen intar inte Jesus någon framskjuten position i min värld, men ändå. Sextiotalet var mot slutet ett ganska färgsprakande årtionde. Åtminstone i musiken, modet och konsten och Yellow submarine är precis just det. Färgsprakande.

Yellow submarine bärs helt upp av Beatles musik. Storyn mellan musikstyckena är så surrealistisk att man knappt kan beskriva den mer specifikt än det jag redan gjort. Förutom själva storyn finns ett antal ordvitsar insprängda i handlingen, varav vissa går att förstå även om man inte var med på den tiden, andra är helt obegripliga, de flesta tål inte en översättning till svenska. Till exempel så säger någon i en scen ”Don´t pull that lever!”. Varpå Ringo svarar: ”Can´t help it. I am a born Liverpooler!”.

yellow-submarine 03

Det som gör denna film stor är givetvis precis som tidigare nämnt musiken. När filmen spelades stod Beatles på toppen av sin karriär och låtarna är till stor del klassiska. Efter den korta inledningen när vi presenteras för Pepperland och de blå elakingarna så kommer den första låten. Den lite barnviseaktiga titelmelodin ”Yellow submarine”. En klassiker som inte handlar om så mycket egentligen, men som har en välkänd refräng. Denna låt sjungs av Ringo vilket även om det förekommer på andra Beatleslåtar (bla ”A little help from my friends” som också är med här) inte var direkt det vanliga. Ringo som vanligen hanterade trummorna tillhör inte heller gruppens mest frekventa kompositörer utan de som för alltid kommer att förknippas med Beatles låtskatt är duon John Lennon och Paul McCartney. Ringo komponerade bara två Beatleslåtar och ingen av dem finns med här, även om den ena, ”Octopus garden”, onekligen borde ha kunna passa in i kontexten.

Efter inledningen där vi presenteras för Pepperland och de blåa elakingarna går vi rakt in i musiken. Låten som bär fram en musikvideoliknande presentation har mycket lite att göra med filmens handling i sig. Låten som heter ”Eleanor Rigby” handlar om en kvinna som lever och dör ensam trots att hon finns där mitt ibland oss. ”Eleanore Rigby died alone in a church and was burried along with her name”. Ingen kom till hennes begravning.  En mycket vacker, sorgsen och socialrealistisk låt som tillhör mina favoriter ur Beatles låtskatt. Illustrationen av just denna låt gör filmen värd att köpa bara den i sig. Det är först efter denna låt som den första animerade Beatlen gör entré i filmen. Sedan presenteras de övriga i kommande scener, med sina främsta attribut.

yellow-submarine 04

Filmen går genom ett surrealistiskt färgsprakande fantasilandskap som är svårt att beskriva. Det är tecknat men det är inte tecknad film. Det finns saker som inte går att varken förstå eller förklara. Vissa detaljer betydde säkert något på sextiotalet, men det ringer ingen klocka för mig, medan andra saker har så tydligt symbolvärde att de är omöjliga att missförstå. Musik som de flesta artister förmodligen bara skulle kunna drömma om att ha komponerat kommer som en rinnande flod och så småningom får vi reda på hur vi löser det hela. Det finns nämligen en medicin, ett vapen som biter på blå elakingar. Det är musik och kärlek. ”All you need is love” är det enkla svaret! Gissningsvis har Beatles helt rätt i detta. Det skulle onekligen lösa en massa problem och konflikter.

Även om filmen och musiken formligen skriker 60-tal känns det hela nästan femtio år senare fortfarande fräscht. Animeringarna som redan på sextiotalet ansågs vara rudimentära och enkla har en stabilitet som gör att de fortfarande håller. Detta är en klassiker och garanterat den ubåtsfilm som har haft störst påverkan på populärkulturen. Blu-ray-utgåvan har dessutom en extremt bra bild. Man har restaurerat filmen ruta för ruta för hand och detta har verkligen gett resultat. Ljudet är mixat till ett 5.1 högupplöst ljudspår som inte går av för hackor. Presentationen håller helt klart modern kvalitet.

Hur var det då med den där sången min pappa sjöng för mig som bebis? ”Will you still need me, will you still feed me, When I’m sixty-four?” sjunger man i refrängen. Och nu var ju just de raderna kanske inte riktade till mig. Men eftersom mamma och pappa fortfarande levde ihop när min nu döda pappa var sextiofyra får vi se frågan som besvarad med ett ja. Däremot var jag med och bidrog till att en textrad uppfylldes: ”Grandchildren on your knee”!

All the lonely people
Where do they all come from?
All the lonely people