You Again

youagain6För Marni var åren i high school en enda lång mardröm, och när det visar sig att hennes bror tänker gifta sig med Marnis värsta fiende från skoltiden börjar mardrömmen om igen.

När TV-serien Veronica Mars gick på dumburken hyllades Kristen Bell och en lysande framtid spåddes denna talangfulla och vackra skådespelerska. Vad hände efter Veronica Mars egentligen? Ja det kan man undra. Filmer som Pulse, Couples Retreat och Burlesque har inte gjort många glada och TV-serien Heroes som var bra första säsongen sjönk snabbt rakt ned i dyn. Forgetting Sarah Marshall (Dumpad) är för mig en av få filmer som varit lyckade för ”K Bell”. You Again kommer inte gå till historien som något mästerverk heller.youagain2

2002 var Marni den socialt utstötte nörden och ständigt retad i skolan. Nu är hon lyckad i PR-branschen och, såklart, snygg och onördig. Glasögonen, finnarna och tandställningen är ett minne blott. Nu är hon på väg hem till sin storebrors bröllop. På telefon får hon reda på att brodern skall gifta sig med cheerleadern, skolans favorit och Marnis värsta mobbare från skoltiden. Idag kallar hon sig Joanna (Odette Yustman) och har ändrat stil totalt. Hon är sjuksköterska och hjälper föräldralösa pingviner. OK, jag hittade på det sista, men det är inte långt borta. Hon är allas älskling och verkar inte ens komma ihåg Marni när de träffas för ”första” gången. Marni tror inte att hon ändrat sig och är fast besluten att avslöja den riktiga Joanna.

Marnis mamma Gail (Jamie Lee Curtis) och Joannas rika moster (Sigourney Weaver) har de också historia från high school-tiden. Mormodern Bunny (Betty White) har såklart hon också en nemesis från skoltiden. Ja det är oerhört krystat genomgående. Humorn baseras till stor del på lyteskomik, att något äckligt hälls/kletas/fastnar på ”K Bell” eller att någon trillar. Inget håller någon högre nivå och de få skratt som jag lyckas klämma ur mig är några härliga kommentarer som den sarkastiske lillebroderns kläcker ur sig. Det är dock den enda behållning av filmen och då greppar jag efter halmstrån hängandes utanför att stup.youagain3

Att Sigourney Weaver och Jamie Lee Curtis har råd att göra skitfilmer som den här kan jag har förståelse för. För aktriser som ”K Bell” är det så nära karriärsjälvmord det går att komma. Curtis och Weaver har rutin och kan göra den här typen av karaktärer i sömnen och komma undan med det. You Again är inte bara dålig utan bitvis rejält usel och utan kända namn hade inte filmen dykt upp i svenska filmhyllor över huvud taget.

Ja vad tror ni händer i filmen? Ja här kommer en jättespoiler om du mot förmodan tänkt se filmen i alla fall: Ja, visst avslöjar Marni Joanna för alla. Bröllopet ställs in. Alla blir sams och bröllopet blir av i alla fall. Marni får sin drömkille från high school. Så, nu slipper du se filmen. Var tacksam!youagain4

På omslaget står följande ”Med ett galet roligt bonusmaterial är You Again en komedi som kommer att få dig att skratta om och om igen!” …. NOT! Det här är så nära falsk marknadsföring du kan komma i min bok. Det är inte kul. Inte alls. Det finns elva borttagna scener som är så plågsamma att jag nästan blir religiös för att någon god person bestämde att de inte skulle komma med i filmen. 27 minuter för de som gillar bestraffning.

”Following Flickman: On the set with the director” som summerar med briljans varför filmen är så dålig som den är. Flickman tror att om man har en lättsam stämning på inspelningen och larvar runt med skådespelarna så kommer det smitta av sig till duken. Jo, men det behövs en regissör också. Alla känner apan, men apan …  ja ni vet hur det fortsätter. Slutligen ”Ask the cast” och ”Funny or Die” är skrämmande värdelöst. Undvik som pesten.

Det är inte svårt att utnämna You Again till 2010 års sämsta komedi. Visst, jag har inte sett dem alla, men komedier med den här ensemblen borde vara betydligt bättre. Se den om den kommer på TV gärna i kombination med att du är bakfull. You Again kommer hjälpa dig rensa systemet.

You Again, reviewed by Mats Lundberg on 2014-10-16T08:00:17+00:00 rating 0.5 out of 5

Publicerad den 16 oktober, 2014