Zero Dark Thirty

När vi fick reda på att Usama bin Laden hade dödats var det inte någon överraskning att någon skulle göra film av det hela. Sedan 11 september 2001 hade det varit USA:s främsta mål att fånga eller döda honom och alla ville veta hur det hade gått till.zdt2

Att göra en film om jakten på Usama bin Laden är problematisk minst sagt. Det är alltid segraren som skriver historien och det blir lätt vinklingar och halvsanningar. Politisering och sensationsrubriker är näst intill omöjligt att komma ifrån när händelseförloppet ska avhandlas. Flertalet filmer finns redan på samma tema som har försökt och misslyckats på grund av olika anledningar t.ex. Targeting bin Laden, Killing bin Laden, The Last Days of Osama bin Laden och Seal Team Six. Att manusförfattaren Mark Boal och regissören Kathryn Bigelow lyckas berätta historien i Zero Dark Thirty utan att falla i de värsta fallgroparna är i sig en bedrift värd en medalj.

Redan vid första bildrutan hamnade Zero Dark Thirty i skottlinjen från den politiska arenan. Självsäkert förkunnas att filmen är baserad på ”förstahandsuppgifter av det faktiska händelseförloppet”. Ett sådan uttalande är alltid vanskligt eftersom återberättande av historiska händelser alltid tappar i äkthet och ifrågasätts med utgångspunkten vad det verkliga syftet var. Lägg därtill att det ursprungliga premiärdatumet skulle vara november 2012 precis innan presidentvalet. I och för sig blev det inget ”problem” då premiären flyttades fram till december respektive januari. Det slog däremot Seal Team Six mynt av som hade sin premiär november 2012 och fick mer uppmärksamhet än den förtjänade.zdt3

Väl filmen hade haft premiär ändrades kritiken till den grafiska tortyr som visas i filmen och givetvis ifall underrättelseinformation är att lita på när den införskaffats på det viset. Har man en politisk agenda när man gör filmen kan det användas som argument för att tysta kritikerna till tortyr för att få fram information, genom att peka på att de faktiskt lyckades fånga bin Laden i slutändan. Det är omöjligt att inte hamna i diskussion kring moral och etik, gråskalor, tolkningsföreträde och vad som egentligen är sant eller ej om vi klamrar oss fast vid den inledande meningen till filmen. Att tortyr användes råder det inga tvivel kring i alla fall, men mängden och hur effektivt det egentligen är spekulerar filmen inte i.

Mark Boal, som tidigare var journalist, gjorde omfattande efterforskningar och lyckades under månader och år bygga upp ett förtroende hos de verkliga personer han avbildar i filmen under förutsättningen att han lovade att inte avslöja deras riktiga identitet. Det är här man kommer i grumligt vatten när man litar på individers skildringar av händelser som sedan förenklas för att dramaturgin ska fungera i en film.zdt1

För det är filmen Zero Dark Thirty som egentligen borde bedömas och att Mark Boal tillsammans med Kathryn Bigelow lyckas navigera igenom ett ämne som garanterat inte kommer lämna någon oberörd och på det sättet de gör det. Det som skiljer filmen från alla de andra filmerna är den fenomenala rollprestation Jessica Chastain bjuder oss på när hon skapar ett flerdimensionellt porträtt av CIA-agenten ”Maya”. Mark Boal lyckades faktiskt intervjua den riktiga ”Maya”.

Filmen har självklart sin utgångspunkt i 11 september och avslutas i hur Maya försöker hantera känslorna när den tolv år långa jakten är till ända och hon är kvar med en enkel fråga – vad gör jag nu? Det jämna tempot i Zero Dark Thirty i kombination med angreppssättet bara fakta och inget flaggviftande, är förklaringen till varför filmen är så effektiv. Vi får till exempel bara se presidenterna Bush och Obama i mediaklipp som spelas i bakgrunden i några scener. Det handlar inte om politik för Bigelow och Boel, utan om människorna som lagt sina liv med alla uppoffringar jakten inneburit både fysiskt och emotionellt. Maya är inte glad utan snarare chockad när allt är över.zdt5

Berättelsen i Zero Dark Thirty handlar inte om bin Laden utan om Maya och hur hon gradvis lyckas samla ihop den information som leder dem till bin Ladens hemliga gömställe i Abbottabad i Pakistan, precis i närheten av en militärbas. Bevisen att bin Laden faktiskt är i den skyddade villan är dock riktigt tunna och Maya måste övertyga sina chefer, som vid det här laget är trötta på jakten, att han faktiskt är där. Till slut bestämmer man sig för att göra en riskabel nattlig räd mot landsbygdsvillan baserat på en chansning mer än något annat. Precis som resten av filmen visas inte räden som en actionsekvens utan är återhållsam och behåller samma tempo som tidigare i filmen. När väl bin Laden dödas är det snabbt och diskret och mer lämnas åt fantasin än behovet att visa en död kropp. Allt annat är sensationalism och politiserande med andra ord.

Utgåvan från Universal med avseende på bild och ljud finns absolut inget att klaga på. Detaljrikedomen är enastående och allt från kläder till det minsta sandkorn återspeglas. Färgerna upplevs som naturliga. DTS-HD MA 5.1-ljudet är fullt av nyanser och detaljer och det är föga förvånande att svenske Paul Ottosson vann en Oscar för bästa ljudredigering. Extramaterialet är den enda besvikelsen på utgåvan och innehåller endast fyra kortare featuretter där The Compound på lite mer än nio minuter är den mest intressanta om hur de återskapade bin Ladens villa från foton och satellitbilder. Ett kommentatorspår skulle såklart vara intressant, men förmodligen har det inte gått på grund av säkerhetsskäl.zdt4

Zero Dark Thirty förtjänade sin Oscarnominering som bästa film, men den förtjänade inte att vinna. Att Bigelow inte nominerades för bästa regi är inte någon överraskning enligt mig eftersom hon gjort så litet som möjligt och upplevs stundtals osynlig. Det är kanske därför filmen får en känsla av äkthet? Filmen handlar till större del om Mayas resa från naiv gröngöling till härdad veteran som inte längre vet vem hon själv är, än om jakten på bin Laden. Hur som helst är den värd att se.

Rating: 3.5/5 (2 votes cast)
Zero Dark Thirty, reviewed by Mats Lundberg on 2013-06-17T12:00:05+00:00 rating 4.0 out of 5

Publicerad den 17 juni, 2013