Zombie Holocaust

Under 1970-talet kom den italienska skräckfilmsvågen ungefär som den asiatiska vågen kom under 2000-talet. Efter Giallo- och Mondogenren startade i princip regissören Ruggero Deodato den omtalade kannibalgenren som han själv sen toppade med klassikern Cannibal Holocaust. I samma veva kom Dario Argentos italienska version av George A. Romeros zombieklassiker Dawn of the dead. Detta blev startskottet för de mer talanglösa och fantasilösa regissörerna att kopiera och speciellt kombinera de olika genrerna. Oftast med lite omotiverade nakenscener som extra krydda, mästerverket (?) i denna kombinationsgenre är då Zombie Holocaust.

Zombie Holocaust 01

Tidigare nämnda Ruggero Deodato gjorde runt 1987 en film som heter The Barbarians som var en Conan-ripoff med två tvillingbröder/kroppsbyggare som nog också hade tittat lite för djupt i pillerburken. Filmen är ett exempel på en film som är så dålig att den på ett konstigt sätt ändå blir bra på ett underhållande vis. Man tror knappt sina ögon över allt som är egentligen är dåligt, allt från regi, skådespeleri, scenografi och story. Samma sak är det med Zombie Holocaust, den är så dålig att det blir roligt. Man sitter mest och smågarvar över filmen hela tiden, till och med under det som ska vara äckelscener. Frågan man ställer sig när filmen är slut, är varför alla i filmteamet lägger ner så mycket tid och energi på en film som är en kalkon från början till slut. Det måste ha varit de snabba miljonerna(!) i intäkter som hägrade. Skulle Ed Wood Jr. ha gjort en kannibal/zombie-film är det nog så här resultatet skulle bli.

Zombie Holocaust 02

Storyn är den gamla vanliga i kannibalgenren där ett team av människor ska till en avlägsen plats långt ifrån civilisation för att söka efter personer som har försvunnit. Har man någon gång sett en italiensk kannibalfilm så förstår direkt man direkt vad som väntar. Som så vanligt börjar filmen i civilisationens högborg New York för att verkligen visa kontrasterna då filmen efter ett tag kommer till den otäcka djungel där allt från kannibaler till zombies huserar. Skådespelerskan (nåja) Alexandra Delli Colli från New York Ripper visar upp sina (nakna) talanger i huvudrollen som antropologiforskare som ska leta reda på den försvunna professor Obrero. Det visar sig givetvis att Obrero är en galen forskare som gör medicinska experiment på infödda kannibaler som självfallet dör och kommer tillbaka som zombies. Så sista kvarten blir det verkligen en uppgörelse mellan alla inblandade, där höjdpunkten på något sätt blir att Delli Colli ligger helnaken fastspänd på ett roterande stenbord.

Zombie Holocaust 03

Hela filmen suger stenhårt på alla sätt och vis, storyn är helt sanslös från början till slut och även rippad från andra bättre kannibal/zombiefilmer. Tro det eller inte, men det finns åtminstone tre bättre kannibalfilmer och ett tiotal bättre zombiefilmer än denna. Även specialeffekter under äckelscenerna är bitna av tidens tand och ser mest löjliga ut. Är man på rätt humör och vill se en film som underhåller på ett konstigt sätt kan det vara värt en titt. Även de personer som har sett andra likande filmer och vill fördjupa sig i dessa genrer ska nog ta en titt. Själv har jag sett filmen minst två gånger så något måste den ha i alla fall utöver nakenscenerna.

Rating: 3.0/5 (2 votes cast)
Zombie Holocaust, reviewed by Mathias Linder on 2013-06-28T12:00:47+00:00 rating 1.0 out of 5

Mathias Linder

Är 35-årig filmfantast. Växte upp på åttiotalet med Arnold Schwarzenegger och James Bond. Gillar Charles Bronson och Sergio Leone. Ogillar uttrycket "kvalitetsfilm". Anser att George Lazenby är underskattad som James Bond. Älskar tv-spel, speciellt förtjust Resident Evil-serien. Tycker att HBO gör rätt överskattade tv-serier.

Latest posts by Mathias Linder (see all)

Publicerad den 28 juni, 2013