Zombie: The Nights of Terror

Zombi_Notti_del_TerroreKärt barn har många namn: Le Notti del Terrore, Burial Ground: The Nights of Terror, Zombie 3, The Zombie Dead för att nämna några. Njuta valde den ganska osexiga Zombie: The Nights of Terror för den svenska premiären på DVD.

En lurvig professor praktiserar lite arkeologi i katakomberna på sitt slott vilket väcker en aldrig sinande ström av zombies till liv. Strax därpå anländer ett sällskap till slottet för lite avslappnat umgänge, men finner sig snart attackerade av de levande döda. Precis så enkelt är faktiskt upplägget.

Burial-Ground2-1024x614Det första som måste nämnas gällande denna film är Peter Bark. En slags märklig blandning mellan vuxen man (inte helt olik Dario Argento), litet barn och dvärg, i rollen som den vrickade Michael med kraftigt Oidipuskomplex. Bark ser riktigt, riktigt obehaglig ut vad han än gör, något som regissören tagit fasta på och bjuder på den ena snabba zoomningen efter den andra på hans ansikte. Egentligen är filmen värd att se bara för att bli ordentligt illa till mods av hans uppsyn, men den har faktiskt mer att erbjuda.

Även om Andrea Bianchi inte är den mest visuellt drivna eller idérika filmskaparen, är Zombie: The Nights of Terror trots allt fullmatad med coola sekvenser. Scenen där en zombie kravlar sig upp ur gräsmattan och sakta kryper fram mot ett hånglande par, eller scenen där en kvinna gör ett ödesdigert misstag att försöka stänga ett öppet fönster, eller scenen där zombieskallar krossas med stenar eller ja, det är bara att välja. Ingen tid ödslas på långa dialoger eller speciellt mycket presenterade av karaktärer, utan det är full fart från början till slut.

8902154Även om bristerna är uppenbara, med allmänt slarv, infantilt manus, bedrövligt skådespeleri och annat som säkert avskräcker många, är det en sjukt underhållande zombierulle som påminde mig om hur mycket jag faktiskt älskar genrefilm. Det finns en enkelhet som är fullständigt oemotståndlig. Tillsammans med Lucio Fulcis Zombie 2 (som denna ”lånat” en hel del inspiration från) är det nog den definitiva italienska zombiefilmen.

Förutom en del skräp och en allmän blaskighet i färgerna tycker jag det är en relativt bra transfer. Skärpan är bra, förutom på de ställen där kameramannen uppenbarligen inte hunnit med att hitta fokus och detaljrikedomen är oväntat god. Man kan välja mellan ett engelskt och ett italienskt ljudspår, där bägge är av ungefär samma kaliber. Det är någorlunda befriat från missljud, men samtidigt är mixningen av dialogen minst sagt ojämn. Bland extramaterialet finns ett ganska digert utbud av bildgallerier, med lobbykort från Tyskland, Frankrike och Italien samt en del filmaffischer. Kul att titta på. Förutom filmens trailer kan man även kika på lite andra trailers från zombiefilmer i Njutas katalog.

523_BG3Gillar man zombiefilm ska man verkligen inte missa denna. Enkel och banal, men fullmatad med genrens allra mest basala ingredienser. Köp den och bortse från bristen på riktigt intressant extramaterial.

Zombie: The Nights of Terror, reviewed by Erik Nyström on 2015-01-01T17:40:15+00:00 rating 3.5 out of 5

Publicerad den 1 januari, 2015