Zoombie

Zoombie

Titeln till trots är Zoombie en svensk TV-serie från det glada 80-talet i genren familjekomedi. Serien handlar om en familj som länge levt som de förväntas av omgivningen – arbeta hårt, villa, Volvo o.s.v. En dag tröttnar pappan på det livet och bestämmer sig för att förverkliga sina egna drömmar och sig själv istället för att jobba som byråchef på Försäkringskassan. I rollerna syns flera av den tidens stora stjärnor. TV-serien är ett intressant tidsdokument, men är den bra med dagens mått mätt? Läs vidare och se vad jag tyckte.

zoombie-lars-molin-tv-serien-svt-play

Holger är i övre medelåldern och hans liv har gått i stå. Hans tillvaro går på fullständig rutin och han är urless på sitt jobb som byrådirektör på Försäkringskassan trots den höga lönen. Relationen med frugan är allt annat än spännande och deras tre tonårsbarn tycker att Holger är det tristaste som finns. En av sönerna slänger också ur sig att Holger är som en zombie. Då Holger inte känner till begreppet frågar han runt vad det betyder och han börjar vakna ur sin dvala. Han genomgår snabbt en förvandling och slutar gå till jobbet. Istället ska han förverkliga sig själv. Familjen reagerar negativt och undrar vad han håller på med men Holger kämpar på och finner både nya vänner som nya intressen.

8d25582e-c2c6-4076-9115-a1e800d84a96_MEDIA

Zoombie är alltså en TV-serie i tre delar från det tidiga 80-talet. Detta märks på många sätt och ofta till seriens nackdel, till exempel är bildkvalitén långt ifrån dagens standard vilket syns på bilderna i denna recension. Matt och färglös bild som är byrådirektör-trist. Skådespeleriet är ofta rätt platt och klischéartat trots en ensemble med mängder av populära svenska skådespelare på så väl stora som små roller. Holger spelas av Anders Nyström (Badjävlar, Hedebyborna, Saltön) och hans fru frisörskan Doris som har på sig den ena fulare och illasittande peruken efter den andra spelas av Lis Nilheim (Madicken, En nämndemans död) och en som gjorde sin debut i denna serie var Sissela Kyle (Kopps, Kenny Begins) som spelar dottern Sofi. Det är en kul idé (som visserligen gjorts i många varianter) om mannen som lämnar sitt välbetalda jobb för att leva det riktiga livet istället men serien och dess regissör och manusförfattare Lars Molin (Repmånad, Badjävlar) lyckas inte hålla ihop berättelsen och den blir mest en serie löst sammanhängande händelser.

d2353284-1cd8-4b03-a745-a1e800d80c28_MEDIA

Det mest tragiska med Zoombie är att den bästa scenen i hela serien är den som inleder det hela. I den hålls ett möte på Holgers arbetsplats och det är fullständigt kaos med tjafs och strider mellan cheferna och arbetarnas representanter om så väl petitesser som viktiga saker. Det blir inte bättre av att någon har med sig ett litet barn och någon tycker att barnet har lika mycket rätt att vara på mötet som byråchefen. Det är en absurd scen som är för mycket och samtidigt väldigt rolig så jag skrattade rakt ut flera gånger. Efter detta blir et lite mer typisk svensk TV-serie från 80-talet med rätt ordinär berättelse med lite underlig twist på det hela. Som slutord får jag väl säga att om denna serie räknas som en svensk klassiker är det illa för svensk TV i början på 80-talet var inte vidare bra.

Zoombie, reviewed by Roney Lundell on 2013-09-01T12:00:49+00:00 rating 2.0 out of 5

Roney Lundell

Sthlmare vars puls ökar av Anea, Bladerunner, Caol Ila, Dahlström, England, Fotboll, Gudfadern, Hammarby, iPhone, Japan, KISS, LittleBritain, MontyPython, NewYork, OldBoy, PulpFiction, Qi, Resor, Susanna, ToyStory, USA, Värme, Whisky, X-men, YoungOnes, Zzzz, Åka, Älska, Öl

Latest posts by Roney Lundell (see all)

Publicerad den 1 september, 2013