Skapa kontoLogga in
 
RSS Feed Twitter Facebook Instagram
Direktören för det hele

Direktören för det hele

”Någon gång måste jag ju ha tyckt att jag faktiskt var ett geni och att det skulle kunna gå bra att spela högt. Alltså, om vi antar att min arbetsbeskrivning helt enkelt är: geni. Antagligen har jag trott att jag kunde leva upp till det. Och när jag provhoppade visade det sig att jag hade höjden i mig, så ribban fick ligga kvar. Och visst är de filmer jag gjort avsedda som mästerverk. Även Direktören för det hele, även om ingen vil... Läs mer

Manderlay

Manderlay

”Jag hade sagt till en fransk journalist att [Antichrist] skulle handla om att naturen är ond och att det onda tar över. […] Det blev Lars väldigt upprörd över, för han tyckte att jag hade avslöjat slutet. Men jag sa: ‘För helsike! Den heter Antichrist och är en rysare. Då räknar man nog med att det onda ska vinna om det är du som regisserar.’ Han kom hit och sparkade ett hål i dörren. […] Antichrist lades ... Läs mer

Dogville

Dogville

”Jag gör film för människor som är dummare än jag själv. Ja! Jag är som Grace i Dogville. Jag mäter inte andra med min egen måttstock. Vilket jag ju hade gjort om jag hade varit en ärlig människa. […] Jag njuter av att se Dogville. Men jag skulle inte vilja kalla den ett konstverk.” – Lars von Trier, Geniet. Lars von Triers liv, filmer och fobier av Nils Thorsen. Grace är på flykt från en grupp gangsters och hamn... Läs mer

Nordic Short Films

Nordic Short Films

En samling nordiska kortfilmer producerad för fyra olika filmtidningar. I Sverige var det i FLM som DVD:n medföljde 2010. Orsaken att jag skriver om en gammal gratis-DVD från en tidning är att det mig veterligen är det enda stället som Lars von Triers Dimension blivit utgiven. På denna samling representeras Sverige av av Roy Andersson, Ruben Östlund och Jens Jonsson. Härlig är jorden är Anderssons inledande bidrag till Stafettfilmen 90 min... Läs mer

Dancer in the Dark

Dancer in the Dark

”Jag tyckte det var intressant att försöka göra en musikal som faktiskt fick en att känna något, eftersom det annars aldrig är meningen att man ska känna något alls i en musikal. Det är ju larv. Så jag tog den bedrövligaste handling jag kunde komma på och tryckte på samtliga känsloknappar. En fattig, blind kvinna som kämpar för sin sons syn.” – Lars von Trier, Geniet. Lars von Triers liv, filmer och fobier av Nils Tho... Läs mer

Nymphomaniac

Nymphomaniac

Juldagen har så länge jag kan minnas varit en stor dag för SF. Då har alltid en emotsedd svensk fim haft premiär. Det är ofta väldigt familjärt. I år hade Hundraåringen, Emil & Ida i Lönneberga och Sune på bilsemester premiär. Jag var tvungen att åka över Öresund för att hitta en film jag ville se. Lars von Triers senaste film visas på flera biografer i Köpenhamn och den stora salongen jag såg den i var relativt välpackad. Tänk ... Läs mer

Breaking the Waves

Breaking the Waves

”I Breaking the Waves var avsikten att pröva melodramen för att ställa frågan: Hur är det med sentimentaliteten? Kan vi provocera oss själva genom att göra något som för helvete är så jäkla överdrivet att man knappt tror sina ögon? Jag försökte driva sentimentaliteten så långt det bara gick. Ösa på för fullt. Det var det som var provokationen.” – Lars von Trier, Geniet. Lars von Triers liv, filmer och fobier av Nils... Läs mer

Lars von Trier’s Europa Trilogy

Lars von Trier’s Europa Trilogy

”Vad gäller film är jag av den uppfattningen att man måste ha ena foten i det konventionella. Annars är det ointressant. Om man gör någonting som ser annorlunda ut eller har sin upprinnelse i periferin är man tvungen att låta några av filmens skikt vara traditionella standardskikt. […] Om man vill leda publiken bort från det konventionella kan man först ta deras händer genom att till exempel låta det berättande skiktet vara full... Läs mer